fredag 4 februari 2011

It's ISI!

Ibland börjar det kännas som om jag samlar på samlingar. En av alla samlingar som slåss om plats i hyllorna är glas i Lennart Anderssons ISI-serie som han tog fram för Gullaskruf i slutet av 50-talet.


Mina Isi-vaser.

Det roliga med Isi-serien är att det förutom fantastiskt fina vaser i alla möjliga och omöjliga färger finns en serie med cocktailglas som jag inte kunnat låta bli att samla på mig.

Idag sprang jag på en shaker och två rejäla (grogg?)glas.
Tur att det snart är lördag!

Ishink.
Whiskeyflaska.
Tre whiskeyglas. Hittade som ni kanske minns ett fjärde nyligen som tyvärr gick ett tragisk öde till mötes vid uppackningen.

Herr Movarp som står bakom eminenta Porslinsbloggen har skrvit spaltmeter om Isi.
Här har ni som blir sugna mycker att läsa!

Så nu återstår väl bara att svida upp och bjuda in till cocktailparty.
Någon som har bra tips på festliga 50-talsdrinkar?

4 kommentarer:

Gila sa...

Skål och trevlig helg!

TUSEN VASER sa...

Såg ditt inslag från Göteborg och upptäckte dina vackra vaser...Jag har ett antal av samma slag. Vaserna är tillverkade av VEB Haldensleben i Östtyskland.

Erik sa...

Åh tack, Kul att veta ursprunget! Jag hade på känn at de kunde vara tyska. De är väldigt fina och det är kul att hitta en hel serie på en gång och dessutom till ett riktigt vrakpris! Hur ser dina delar ut?

Herr Movarp sa...

Kul! Jag har ju som sagt en del extra glas, nu även några snapsglas! Jag är bra sugen på den låga långa vasen eller vad det är, en sån saknar jag! Kanske vi kan ha det i åtanke om vi diskuterar byten?

Jag har också några grogg/highballglas, det ska finnas två storlekar vad jag vet, jag vill gärna ha tag i fler men har inte lyckats hitta några!

Din ishink förresten, är det den lilla eller den stora? Jag har flera extra av varje så det kan också vara nåt ifall du vill ha en av varje.