torsdag 24 februari 2011

Loppis hos Märtas!

I korsningen Majorsgatan/Fänriksgatan har det sedan 20-talet legat en kvartersbutik. Sedan den söta kassörskan Märta Persson tog över butiken på trettiotalet har butiken alltid har gått under namnet Märtas.


Den var i drift ända fram till vintern 2009 då Märtas dotter Kerstin, som drivit butiken de sista tjugo åren kände hur
det kunde vara skönt att få gå i pension, nu när det ändå var ett tag sedan hon fyllde åttio år.

Som tur är ligger den här fantastiska lilla butiken bara ett guttaperkabollskast från vårt lilla folkhem.


I höstas kontaktade vi Kerstin och frågade om det gick för sig att vi lånade butiken för att ha loppis i. Det tyckte hon skulle vara så trevligt eftersom lokalen bara stod tom nu och inga barn längre sprang där och köpte smågodis på rasterna och inga pensinärer längre tittade in under eftermiddagspromenaderna och köpte aftonbladet.


Vi körde en loppishelg i oktober och eftersom vi hade så trevligt så blev det en helg till innan julstressen satte in och mörkret började krypa på.


Nu har solen börjat titta fram igen och på nyheterna säger de att det ska bli varmare i helgen så då passade vi på. Rensade ur lite till ur skåpen och sorterade ibland de senaste veckornas loppisfynd och bestämde oss för att köra en loppishelg till.


Så jag hoppas vi ses över en kopp kaffe på Märtas i helgen.
Vi kommer att ha öppet lördag och söndag mellan elva och fyra.


Välkommna!

9 kommentarer:

Herr Movarp sa...

Verkar kul! Bra idé! Mycket fint på borden!

Erik sa...

Ja, det ska bli jättekul. Helgerna vi körde i höstas var väldigt välbesökta och lokalen är ju helt utmärkt! Nu har jag varit där och skurat ren med grönsåpa så det lluktar rktigt gott och efter lunchen bir det till att packa upp saker och prismärka!

trillivippa sa...

Vilken perfekt loppislokal, och jättebra idé! Önskar att jag kunde komma dit och titta lite.

S. sa...

Kul initiativ! Typiskt att det var förra helgen jag var i Sundsvall och var loppissugen då och inte nu...

Mylla sa...

Då ska jag se till att ta med Mannen på en sväng, hur kan vi ha missat att ni kört loppis förr, vi bor ju bara några hus upp? ;-)

Köper du in saker också? Har några saker jag vill bli av med, men tycker att det är lite bökigt med tradera (en sån där fin tvtermos vill man inte skicka med posten liksom..)

Erik sa...

Ja, ta en promenad och kika förbi!
Vi köper egentligen inte in saker utan her mest hållt oss till att ha loppisen mer som en hobby och ett bra sätt att kunna rensa ut och köpa nytt. Men givetvis kan det vara intressant att titta på vad du har! Kanske något som vi vill behålla själv!

Gila sa...

Åååå jag önskar jag kunnat komma.

Erik sa...

Tack för att du kom förbi med fina saker Mylla och tack för att jag fick köpa Termakannan!
Glömde tyvärr kvar den i butiken när jag stängde men i morgon blir det till att koka kaffe och servera dem i spisa ribbkoppar!

Mylla sa...

Så lite så! Var skönt att den fick hamna hos nån som behöver den mer än jag =)