söndag 2 januari 2011

Liten loppispremiär.

Så var det alltså dags, årets första loppisrunda och premiären för min blogg där ett liv som loppisfantast/vettvilling kommer att skildras i både ord och bild.

Eftersom nyårshelgen som vanligt försätter hela landet i dvala så blev det en mjukstart i år. Vi tog en sväng runt orten och passade på att klämma in två loppisbesök mellan skoshopping och mathandel.

En väldresserad loppishund är ett måste för den seriöse loppisjägaren. Den har ett väl utvecklat väderkorn och kan lukta sig till handmålade skyltar i dikena på kilometers avstånd.

Vi började med sterbhuset på storgatan där man trots dåligt prutläge kan göra små fynd ibland.

Det är en rejäl loppislokal där förstagångsbesökare säkerligen kan hitta både det ena och det andra.
Varför inte lite stilig melanimplast?
Eller en stilig ungsform från uppsala ekeby till söndagssteken?
Min blick drogs dock till ungsformen "Swing" (Uppsala Ekeby 1965) Formgiven av Helmer Ringström. Har ett flertal delar i servisen men det det dåliga skicket och det aningen för höga priset gjorde att den fick ligga kvar och vänta på någon annan samlare.

I stället tog vi oss ut och upp för backen till nästa loppis i magasinshusen på Norra Järnvägsgatan.
Här brukar fyndchanserna vara goda bara man har ögonen med sig.


Blev väldigt förtjust i den här fina skålen vars namn jag säkerligen kan få
hjälp med av Benny från porslinsbloggen att identifiera. Också den från Uppsala Ekeby.

Fick dessutom span på en väldigt trevlig Redahylla till sextiotalsköket. Vi har dock en stackare redan som ligger hemma och samlar damm i väntan på att få stoltsera med välfyllda specerifack i ett rymligare kök.

Den här gången kom vi inte hem med någon större loppisskörd. Men vi hittade några väldigt fina galgar i hemtrevliga pastellfärger att ersätta de som under mystiska omständigheter råkade ut för bitmärken under den stora valptandlossningskrisen 2009.
Alltid något!

10 kommentarer:

Herr Movarp sa...

Välkommen till bloggvärlden!

Den där skålen känner jag mycket riktigt igen! Jag har en vas i serien som är från 60-talet, men kommer inte ihåg på rak arm...Mari Simmulson är det i alla fall som är formgivare! Stod det inget nummer under?

Gila sa...

Välkommen. Ska följa din blogg med nöje.

Erik sa...

Tackar ödmjukast,
Jag visste väl att jag kunde lita på din expertis! Numret på baksidan var 43130/439.
Det känns kul att ha kommit igång med bloggen till sist!

Eli sa...

Välkommen in i retrobloggarvärlden! Får jag låna loppisbilden på termosen till ett inlägg där jag tipsar om din blogg? Busvasst tyg på sista bilden, det skulle jag gärna se helbild på.,

Erik sa...

Ja, givetvis får du det Eli. Jättebra med lite reklam! Tyget är en köksduk av okänt ursprung. Jag ska se till att ordna med en bättre bild!

Randiga Tråden sa...

Välkommen, alltid kul att följa när det gäller retro. Tyget på sista bilden är så snyggt. Brittmari

khina sa...

Trevligt att se fler från norra landsändan.Vi kan ju på så vis tipsa varandra om loppisar och annat sevärt. Det är ju bara ett "stenkast" mellan Sundsvall och Åsarna.... Vi höres vidare och kanske råkes...

trillivippa sa...

Lovande start!
Snygga foton och jag är allt lite avundsjuk på galgarna som ni fyndade. :)

Anna sa...

Fabulösa galgar må jag säga! Men, varför begränsa redahyllan till köket? Det finns ju hur många bra ställen som helst i hemmet där den kan komma till användning. På toaletten, ovanför skrivbordet, i hallen osv. Redahyllor kan man inte ha för många av ;)

Erik sa...

Det där med att redahyllan inte skulle få plats i köket var egentligen bara en dålig ursäkt. Det stora problemet är att vi bor i en hyresrätt och därför inte känner något jättesug på att bekosta en ombyggnad i köket då vi ändå formodligen byter upp oss till en större bostadsrätt inom kort. Men då du, ser jag absolut inga problem med att ha redahyllor på varenda ledig yta!